Maj 25 2019 08:55:29
Nawigacja
· Szczep 19 KLDH "S這neczne Drogi"

· HKB (STRONA G紟NA)

· O nas (HKB)
· Balony HKB
· Zawody i imprezy balonowe
· Piloci, za這ganci oraz obserwatorzy balonowi
· Harcerski Znak Balonowy
· Foto-video-galerie HKB

· HKB na Facebook-u

· Loty na uwi瞛i - oferta dla jednostek ZHP

· Modelarstwo balonowe
· Poczta balonowa
· Sekcja paralotniowa HKB

· Download
· Linki
· Kontakt

· Wykaz stron serwisu HKB
· Szukaj

· 1 %
· Pozosta貫 serwisy XIX
Ostatnie artyku造
· 2019.05.02-05 - Inte...
· 2019.04.20 - Balonow...
· 2019.02.22-24 - VI N...
· 2006.05.19 - Noc Muz...
· 2018.09.11-16 - 4. M...
Logowanie
Nazwa u篡tkownika

Has這



Nie mo瞠sz si zalogowa?
Popro o nowe has這
Podr璚znik obserwatora balonowego
Plik (doc) do pobrania


KOMISJA BALONOWA AEROKLUBU POLSKIEGO

PODR犴ZNIK OBSERWATORA
Wydanie II IV 2000
Podr璚znik ten zosta opracowany w oparciu o: Podr璚znik Obserwatora (wydanie I, 1994 autor Jerzy G騧d) Uniform Observer Handbook (3rd Edition FAI/CIA) AX Model Event Rules (Version 1/2000, April 2000)
Przedruk i wykorzystanie dla dobra sportu balonowego zalecane.
Wszelkie zapytania, w徠pliwo軼i itp. prosz kierowa do autora niniejszego podr璚znika na adres: Daniel Nowosielski ul. Lechicka 1A m 35, 02-156 Warszawa, tel. 0-22 8684463, 0-605 366994, e-mail: daniel_n@poczta.onet.pl



ROLA OBSERWATORA

G堯wnym celem zawod闚 balonowych jest wy這nienie zwyci瞛cy i umacnianie przyja幡i pomi璠zy pilotami. Obserwator podlega Szefowi Obserwator闚. Pracuje dla Dyrektora Zawod闚 i pomaga mu osi庵n望 wy瞠j wymienione cele. Niski poziom kwalifikacji i umiej皻no軼i obserwatora mo瞠 spowodowa, 瞠 osi庵ni皻e wyniki podczas zawod闚 s nierzetelne i niewiarygodne co mo瞠 spowodowa pomniejszenie rangi zawod闚 oraz powstanie konflikt闚 pomi璠zy zawodnikami. Rol obserwatora dok豉dnie okre郵a regulamin zawod闚 w pkt. 6.1-6.7

6.1 OBSERWATORZY
Obserwator jest cz這nkiem personelu Mistrzostw. Do jego zada nale篡 bezstronne, obiektywne rejestrowanie szczeg馧闚 pozycji, czas闚, odleg這軼i itd. osi庵anych przez zawodnik闚 w trakcie lotu. Ma on tak瞠 obowi您ek sk豉dania meldunk闚 o jakimkolwiek oczywistym naruszeniu przepis闚 lub prawa lotniczego a tak瞠 o ka盥ym nierozwa積ym zachowaniu si zawodnik闚 w stosunku do ludno軼i miejscowej lub publiczno軼i. dotyczy to tak瞠 cz這nk闚 za堯g.

6.2 PRZYDZIA OBSERWATOR紟
Na odprawie przed rozpocz璚iem konkurencji do ka盥ego zawodnika zostanie przydzielony obserwator. Obserwator nie b璠zie przydzielony wi璚ej ni raz do tego samego pilota w czasie trwania zawod闚.

6.3 UDZIELANIE POMOCY
6.3.1 Obserwator nie mo瞠 udziela porady zawodnikowi w 瘸dnej z faz rozgrywania konkurencji. Nie powinien zawodnikowi wyja郾ia lub interpretowa przepis闚.
6.3.2 Nie mo瞠 on trzyma lub rzuca markera i pilotowa balon w trakcie rozgrywania konkurencji.
6.3.3 Obserwator – je郵i chce i zostanie poproszony przez zawodnika, mo瞠 uczestniczy w obs逝dze naziemnej i nape軟ianiu balonu oraz w trakcie lotu mo瞠 pomaga pod kierownictwem pilota w l康owaniu balonu.

6.4 PO名IADCZENIE PRZEZ OBSERWATORA Je瞠li obserwator zostanie poproszony przez zawodnika, by po鈍iadczy jakikolwiek fakt lub informacje w trakcie trwania konkurencji, powinien to zrobi.

6.5 PRZEWO浩NIE OBSERWATORA
6.5.1 Je瞠li obserwator nie leci balonem, powinien mie zapewnione miejsce przy oknie w samochodzie jad帷ym za balonem a za這ga musi czyni wszystko co w jej mocy, aby zapewni kontakt wzrokowy z balonem a do momentu zrzucenia ostatniego markera. Obserwator nie mo瞠 prowadzi samochodu. Mo瞠 on pomaga w odczytywaniu mapy, je瞠li zostanie o to poproszony przez za這g – na jej odpowiedzialno嗆.
6.5.2 Dowiezienie obserwatora na miejsce startu, odwiezienie go z powrotem do Centrum Zawod闚 po zako鎍zeniu pomiar闚 rezultat闚 i spakowaniu balonu, jest obowi您kiem pilota i jego za這gi.

6.6 FOTOGRAFOWANIE Obserwatorowi nie wolno zabiera aparatu fotograficznego na pok豉d balonu lub zajmowa si fotografowaniem podczas lotu, za wyj徠kiem przypadku, gdy uzyska na to zgod zawodnika lub gdy jest to konieczne ze wzgl璠u na wykonywane przez niego obowi您ki.

6.7 RAPORT OBSERWATORA
Zawodnik musi przeczyta i podpisa wype軟iony raport obserwatora po zako鎍zeniu lotu. Je瞠li zawodnik nie zgadza si z jak彗olwiek informacj zawart w raporcie powinien on to zanotowa w czasie podpisywania. Cz窷ci obowi您k闚 obserwatora jest notowanie zaistnia造ch fakt闚 bez ich interpretacji gdy mo瞠 si zdarzy, 瞠 zauwa穎ne uchybienia mog by nie karane lub decyzj Jury zastosowana zostanie inna interpretacja przepis闚. Jako obserwator masz obowi您ek dostarczy wszystkie dane niezb璠ne do obliczenia dorobku punktowego pilota. Dla przyk豉du je瞠li zawodnik zrzuca zast瘼czy marker na cel masz obowi您ek zmierzy go tak jak gdyby to by w豉軼iwy marker. Dodatkowo nale篡 odnotowa naruszenie regulaminu pkt. 10.4 „ Zrzucanie przedmiot闚”.


OBOWI╴KI

Obserwator musi obserwowa i sk豉da raport z wszystkich zaistnia造ch zdarze. W ocenie wa積o軼i fakt闚 pomo瞠 obserwatorowi dog喚bna znajomo嗆 regulaminu zawod闚. Sk豉danie raportu z konkurencji polega zwykle na wykonaniu dok豉dnych pomiar闚 oraz do嗆 cz瘰to poszukiwaniu marker闚. Obserwator musi pom鏂 pilotowi i za這dze w zachowaniu dobrych stosunk闚 z w豉軼icielami ziemi na kt鏎ej wyl康owa balon. Obserwator nie mo瞠 wp造wa na przebieg zdarze. Nie powinien wyst瘼owa z rad jak r闚nie nie powinien by obci捫eniem dla zawodnika ze wzgl璠u na cechy charakteru jak nadmierna gadatliwo嗆, powolno嗆 czy brak kompetencji. Nie jest upowa積iony do wydawania jakichkolwiek zezwole lub zakaz闚. Obserwator musi notowa tylko te fakty, kt鏎ych by naocznym 鈍iadkiem. Zdanie zawodnika lub jego za這gi nie stanowi dowodu, lecz mo瞠 by wskaz闚k gdzie mo積a go poszukiwa. Obserwator nie mo瞠 da si zastraszy.

CECHY OSOBOWE


Obserwator musi by bezstronny i skrupulatny. Nie wolno mu identyfikowa si z zawodnikiem i pod 瘸dnym pozorem nie wolno mu „przymyka oka” w przypadku naruszania przepis闚 regulaminu. Pilot mo瞠 godzi si z konsekwencjami pope軟ionych b喚d闚, bez wzgl璠u jak ci篹kie mog by. Obserwator nie informuje pilota o pope軟ianych przez niego b喚dach, niezale積ie od swojego stosunku do niego lub jego za這gi. Obserwator musi by otwarty i elastyczny. Je瞠li, na przyk豉d, pilot stwierdzi, 瞠 obserwator myli si w odczycie mapy, musi on to rozwa篡 i postara si doj嗆 prawdy. Gdy zawodnik 篡czy sobie aby pomiaru dokonano pewn metod, obserwator powinien tak uczyni. Je郵i jednak, obserwator nie zgadza si z rezultatem pomiaru t metod, powinien dokona pomiaru metod jak sam uzna za w豉軼iw a o ca造m zaj軼iu poinformowa debriefera w czasie sk豉dania raportu. Obserwator powinien by niezale積y i konsekwentny. Je瞠li pilot uwa瘸, 瞠 obserwator nie odnotowa w spos鏏 nale篡ty wszystkich fakt闚, powinien on do這篡 wszelkich stara aby wszelkie w徠pliwo軼i wyja郾i na miejscu. W wyj徠kowych przypadkach, kiedy wyja郾ienie sprzeczno軼i jest niemo磧iwe, obserwator musi pami皻a i przypomnie o tym pilotowi, 瞠 w ostateczno軼i to jego zdanie si liczy. Sprawa zostanie rozstrzygni皻a przez Dyrektora Sportowego lub cz這nka komisji s璠ziowskiej oddelegowanego do wyja郾ienia sporu a w ostateczno軼i przez Jury zawod闚, je瞠li pilot zdecyduje si dochodzi swoich racji jak to przewiduje regulamin. Obserwator musi uczyni wszystko aby pom鏂 w rozwi您aniu sporu (np. oznaczy miejsce upadku markera farb) i zg這si powstanie sporu debrieferowi. Dobry obserwator jest efektywny w spos鏏 cichy. Stara si nie skupia na sobie uwagi, stoi z boku i pozwala pilotowi i jego za這dze skoncentrowa si na rozgrywanej konkurencji. Gdy napi璚ie opada a za這ga jest zaj皻a pakowaniem balonu, obserwator ko鎍zy szkice i wype軟ia raport obserwatora. Za這ga nie powinna by zmuszona aby czeka na obserwatora, je瞠li tak si zdarzy to tylko dlatego, 瞠 musi on wykona pewne czynno軼i, kt鏎e musz by wykonane w豉郾ie w tym miejscu i czasie.

NIEZB犵NE UMIEJ邛NO列I

Przez ca造 czas rozgrywania konkurencji obserwator musi zna swoj aktualn pozycj na mapie. Nie jest to wcale trudne do osi庵ni璚ia je瞠li wi瘯szo嗆 uwagi po鈍i璚a si na odczytywanie mapy w czasie jazdy samochodem i stawia si na niej punkty gdy samoch鏚 zatrzymuje si. Gdy nadarza si sposobno嗆 warto uzgodni swoj pozycj z innymi obserwatorami aby wykluczy najmniejsz mo磧iwo嗆 pomy趾i. Debrieferzy lubi gdy szkice s wykonane w spos鏏 przejrzysty i szczeg馧owy. Je瞠li debriefer jest zmuszony do poprawek lub musi wykona szkic na nowo to znaczy, 瞠 obserwator wykona swoj prac niestarannie i powinien pami皻a o tym przed nast瘼nym sk豉daniem raportu. Obserwator czasami pracuje w miejscu gdzie atmosfera pe軟a jest pe軟a napi璚ia i rozgor帷zkowania a czasami nerwowo軼i lub frustracji. Mo積a pomy郵e, 瞠 od obserwatora wymaga si szczeg鏊nych umiej皻no軼i aby przez ca造 czas zachowa spok鎩 i dobrze wype軟ia swoje obowi您ki. Wcale tak nie jest. Niezb璠ne s tylko dwie rzeczy. Obserwator musi zna regulamin i musi da z siebie wszystko aby dobrze wykona swoje zadanie. Je瞠li obserwator zna regulamin to wie co nale篡 do jego obowi您k闚 a co nie, wie tak瞠 kiedy podj璚ie decyzji nale篡 do niego a kiedy do pilota lub szefa za這gi. Gdy obserwator chce dobrze wykona swoj prac, to musi mu si to uda poniewa jego obowi您ki s stosunkowo 豉twe. Je瞠li pilota lub cz這nk闚 za這gi ponios nerwy lub ulegn nadmiernej emocji, to dzieje si tak dlatego, 瞠 ich dzia豉nia s na granicy ludzkiej wytrzyma這軼i. Zadanie pilota nie jest 豉twe, tak wi璚 豉two jest pope軟ia b喚dy i sprawi zaw鏚. Gdyby tak nie by這 to wszyscy osi庵aliby takie same rezultaty. Obserwator musi by po prostu najlepszy. Piloci i za這gi podczas zawod闚 s zwykle bardzo zaj璚i. Zawsze jednak mo積a znale潭 czas na nawi您anie nowych znajomo軼i w鈔鏚 os鏏 zaanga穎wanych w sporcie balonowym. Ma to miejsce po zako鎍zeniu pomiar闚 i w czasie jazdy do centrum zawod闚. Wtedy obserwator nie musi by cichy i ma這m闚ny i czeka a pilot czy cz這nek za這gi rozpocznie rozmow, lecz sam powinien wykaza inicjatyw w celu nawi您ania przyjacielskiej konwersacji. Obserwatorzy to jedyni ludzie w zawodach balonowych, kt鏎zy maj bezpo鈔edni styczno嗆 z wieloma zawodnikami i za這gami, cz瘰to z r騜nych klub闚 i r騜nych narodowo軼i. Maj oni doskona陰 okazj na stworzenie mi貫j atmosfery i nawi您ania wielu nowych przyja幡i. Najwa積iejsza rzecz to zaanga穎wanie i wykazanie kompetencji w swojej pracy.

WYPOSA浩NIE


NIEZB犵NE
Mapa i regulamin zawod闚 (dostarczone przez Szefa Obserwator闚) Ta鄉a miernicza (zalecana d逝go嗆 50 m) Siatka skal闚ka celuloidowa. R璚zny kompas Papier, d逝gopisy (czarne lub niebieskie) Gumki, o堯wki (zielony kolor zarezerwowany dla debriefer闚, czerwony dla Dyrektora Sportowego) Linijka skal闚ka Kalkulator Tabliczka formatu A-4 z klipsem Puszka farby w aerozolu Kawa貫k kredy Latarka Torba foliowa na brudne markery Niezawodny zegarek z sekundnikiem

DOBRZE JEST MIE
Ubranie i buty, kt鏎e pozwol Ci szuka marker闚 w miejscach trudnodost瘼nych, mokrych, zaro郾i皻ych, w b這cie i kurzu Para mocnych r瘯awic Zapasowe okulary (je瞠li ich u篡wasz) Lornetka Szk這 powi瘯szaj帷e Cyrkiel No篡czki, klej, ta鄉a przylepna i flamastry fluoroscencyjne do przygotowania mapy Torba do noszenia tych rzeczy Zszywacz biurowy Jedzenie, picie, papier toaletowy

REJESTRACJA, ODPRAWY REJESTRACJA
Po przybyciu na zawody obserwator powinien, w pierwszej kolejno軼i zarejestrowa si w biurze zawod闚. W czasie rejestracji obserwator otrzyma rzeczy, kt鏎e b璠 pomocne w czasie trwania zawod闚. B璠zie to regulamin, mapa, wszystkie niezb璠ne informacje na temat posi趾闚, zakwaterowania i inne. W czasie rejestracji obserwator powinien poda, a je瞠li nie zna, zmierzy wsp馧czynnik krok闚.

ODPRAWA OBSERWATOR紟
W nast瘼nej kolejno軼i odb璠zie si odprawa obserwator闚. Szef Obserwator闚 przedstawi Kierownika Sportowego i przeprowadzi odpraw na temat obowi您k闚 obserwatora w czasie trwania zawod闚. Je瞠li masz jakie w徠pliwo軼i lub pytania zadaj je w czasie tej odprawy.

ODPRAWA G紟NA
Ka盥y obserwator zobowi您any jest do uczestniczenia w Odprawie G堯wnej, na kt鏎ej omawiany b璠zie regulamin zawod闚.

ODPRAWA DO KONKURENCJI
Przed ka盥ym lotem odb璠zie si Odprawa do Konkurencji. Nale篡 przyby 15 minut wcze郾iej aby sprawdzi na tablicy nazwisko pilota, do kt鏎ego Ci przydzielono. Obserwatorzy podczas odprawy zajmuj miejsca obok pilot闚. Na odprawie otrzymasz kart z opisem konkurencji oraz kart raportu obserwatora. Podany b璠zie czas wzorcowy. Po zako鎍zeniu odprawy piloci zobowi您ani s do zapewnienia obserwatorowi transportu do miejsca startu oraz przedstawienia szefowi za這gi.

MAPY
Umiej皻no嗆 czytania mapy to wa積a cz窷 pracy obserwatora. Obserwator powinien bardzo dok豉dnie przestudiowa map rejonu zawod闚. Aby zabezpieczy map przed zniszczeniem warto pokry j foli. W zawodach balonowych zazwyczaj u篡wa si map w skali 1:50 000, to znaczy, 瞠 1 cm na mapie odpowiada 500 m w terenie. R騜nice rezultat闚 pomi璠zy zawodnikami mog by bardzo ma貫 i dlatego wsp馧rz璠ne z mapy musz by bardzo dok豉dnie ustalone. Wymagane jest podanie wsp馧rz璠nych w formie o鄉iocyfrowej.

WYZNACZANIE WSP茛RZ犵NYCH
Wsp馧rz璠ne podawane s w dw鏂h grupach po cztery cyfry 1. Wschodnie : z Zachodu na Wsch鏚 2. P馧nocne : z Po逝dnia na P馧noc (rysunek) Obserwator nie mo瞠 wyznacza wsp馧rz璠nych na mapie dla pilota. By這by to udzielanie pomocy w zawodach co jest niezgodne z regulaminem. Je瞠li obserwator stwierdzi, 瞠 w odczycie mapy jest lepszy ni pilot, nie mo瞠 mu pomaga lub krytykowa go. Odczytywanie mapy jest cz窷ci umiej皻no軼i zawodniczych pilota.

PZ - ty lub STREFY ZAKAZANE

PZ jest stref przestrzeni powietrznej lub miejscem l康owania okre郵on jako zakazana.

7.3 STREFY ZAKAZANE (PZ)
Dyrektor Sportowy mo瞠 okre郵i przestrze powietrzn lub strefy zakazane dla dzia豉lno軼i zawodniczej. Ich granice na ziemi lub/i g鏎ne granice w przestrzeni powietrznej dla ka盥ej strefy b璠 podane na pi鄉ie. Strefy zakazane w formie ko豉 b璠 okre郵one poprzez podanie wsp馧rz璠nych 鈔odka ko豉 i jego promienia w metrach, strefy zakazane okre郵one naturalnymi granicami granicami b璠 okre郵one na kopiach map zawodniczych dostarczonych ka盥emu zawodnikowi lub okre郵one na mapie wzorcowej dost瘼nej dla ka盥ego zawodnika. Rozr騜nia si dwa rodzaje stref zakazanych: Strefy CZERWONE s obszarami przestrzeni powietrznej i posiadaj ograniczenie wysoko軼i. Strefy 耗ΡE s obszarami, w kt鏎ych zabroniony jest start i l康owanie.

7.4 AKTYWNO汎 STREF ZAKAZANYCH
Na ka盥ej odprawie poprzedzaj帷ej konkurencj podawana b璠zie informacja, kt鏎e strefy zakazane nale篡 uwzgl璠ni podczas rozgrywania tej konkurencji. Nie jest konieczne omawianie rodzaju aktywno軼i lotniczej w tych strefach lub dost瘼no軼i dla innych operacji lotniczych.

7.5 NARUSZENIE STREF ZAKAZANYCH
niego upowa積iona przydzieli dodatkowy czas na poszukiwanie markera. Mo瞠 on przydzieli dodatkowy limit czasu je瞠li istnieje pewno嗆, 瞠 marker(y) zostanie odnaleziony. Decyzje, gdzie i kiedy prowadzi poszukiwanie le膨 ca趾owicie w gestii pilota i jego za這gi. Wa積e jest aby obserwator zosta odwieziony do Biura Zawod闚 natychmiast po zako鎍zeniu pomiar闚 i wype軟ieniu karty raportu obserwatora. Obserwator ma obowi您ek dostarczy markery swojego zawodnika, chyba 瞠 ma potwierdzenie, 瞠 markery zosta造 zmierzone przez zesp馧 pomiarowy i zesp馧 ten dostarczy je do biura zawod闚.

MIERZENIE MARKER紟
Najwa積iejszym zadaniem obserwatora jest zmierzenie odleg這軼i marker闚 (czasem jest to pozycja kosza balonu po l康owaniu).
a/ Je瞠li obserwator znajduje si w koszu , kontroluje tras lotu zaznaczaj帷 na mapie punkty co do kt鏎ych jest pewien, 瞠 balon by nad nimi w czasie lotu. Po rzucie markera obserwuje jego upadek na ziemi i zaznacza jego pozycj wzgl璠em charakterystycznych obiekt闚 jak zabudowania, 篡wop這ty, drogi, rowy itp. W miar mo磧iwo軼i powinien wykona szkic, kt鏎y b璠zie pomocny w odnalezieniu markera na ziemi. Pilot powinien otrzyma wst瘼n informacj o swoim rezultacie.
b/ Je瞠li obserwacja odbywa si z samochodu, obowi您kiem za這gi jest utrzymanie kontaktu wzrokowego z balonem dop鏦i nie zostanie rzucony marker. Nale篡 dok豉dnie obserwowa i zanotowa czas rzutu markera. Po przybyciu na miejsce upadku markera nale篡 sprawdzi jego numer, zaznaczy kred lub farb jego pozycj. Je瞠li jest to lot wielozadaniowy nale篡 zapisa kolor markera a w przypadku gdy jest to marker poprzedzaj帷y konkurencj Fly-on nale篡 zanotowa wsp馧rz璠ne zadeklarowanego celu. Decyzj czy obserwator ma przyst徙i do pomiaru markera czy pod捫a za balonem podejmuje szef za這gi. Na og馧 marker powinien pozosta na miejscu upadku do momentu zako鎍zenia pomiar闚, jednak瞠 czasem m鏬豚y on stanowi niebezpiecze雟two dla byd豉, nale篡 go zatem podnie嗆 z pastwiska, na kt鏎ym znajduj si zwierz皻a zaraz po zaznaczeniu miejsca upadku farb. Markery mog r闚nie wygl康a jak prezenty dla widz闚, powinny by zabrane je瞠li zachodzi obawa, 瞠 mog by zabrane przez osoby nieuprawnione. Pami皻aj, 瞠 „Nikt poza personelem zawod闚 lub wyznaczonym obserwatorem nie mo瞠 dotyka lub podnosi markera z ziemi”
(Pkt. 12.13) ZESP茛 POMIAROWY
Je瞠li na celu jest zesp馧 pomiarowy: a/ upewnij si, 瞠 marker Twojego pilota jest na li軼ie mierzonych, b/ zapytaj, czy mo瞠sz zabra marker, pozostawi go na miejscu, c/ wykonaj pomiar osobi軼ie je瞠li nie zak逝ci to pracy zespo逝 pomiarowego, d/ dodatkowe instrukcje mog by wydane na odprawie g堯wnej lub do konkurencji,

POMIAR BEZPO吐EDNI DO CELU LUB KRZY涉.
Jest najlepszy spos鏏 pomiaru rezultat闚. Nale篡 zmierzy bezpo鈔ednio, w linii prostej, u篡waj帷 ta鄉y mierniczej, odleg這嗆 woreczka markera od krzy瘸 lub celu. W przypadku niemo積o軼i u篡cia ta鄉y, rezultat nale篡 zmierzy krokami. Pomiar krokami nie powinien by wykonywany poni瞠j 100 m. Mierzy nale篡 odleg這嗆 pomi璠zy kraw璠zi woreczka najbli窺z celu a 鈔odkiem celu. Oznaczy farb miejsce upadku markera wraz z jego numerem.

POMIAR PO吐EDNI
Kiedy marker znajduje si daleko od celu i nie ma mo磧iwo軼i dokonania bezpo鈔edniego pomiaru rezultat b璠zie obliczony z pozycji wyznaczonej na mapie. Oznacza to, 瞠 obserwator musi ustali dok豉dn lokalizacj markera aby dok豉dnie wyznaczy wsp馧rz璠ne. W ka盥ej sytuacji kiedy identyfikacja celu mo瞠 by kwestionowana (np. kiedy pilot deklaruje cel), procedura ta powinna zosta zastosowana dodatkowo opr鏂z pomiaru bezpo鈔edniego.
a/ Narysuj szkic najbli窺zych obiekt闚, kt鏎e znajduj si na mapie.
b/ Wykonaj odpowiednie pomiary i zaznacz je na szkicu. Wykonaj co najmniej dwa pomiary pod k徠em prostym jeden do drugiego. Istotne b璠 namiary z kompasu.
c/ Zaznacz jednostki miary przy wszystkich poZawodnik, kt鏎y leci, startuje, l康uje w granicach strefy zakazanej, b璠zie ukarany od 500 do 1000 pkt. karnymi w zawodach, proporcjonalnie do skali przekroczenia. Przed rozpocz璚iem zawod闚 obserwator powinien zaznaczy na swojej mapie wszystkie strefy zakazane (PZ-ty). Je瞠li w czasie trwania zawod闚 zosta造 wprowadzone dodatkowe PZ-ty nale篡 je r闚nie nanie嗆 na map. W przypadku gdy obserwator bierze udzia w locie a lot przebiega blisko lub ponad stref PZ, musi dok豉dnie sprawdzi i zanotowa odczyt wysoko軼iomierza oraz nastawienie ci郾ienia. Kiedy obserwator znajduje si w poje寮zie poszukiwawczym, aby z ca陰 pewno軼i stwierdzi naruszenie PZ, musi on znajdowa si wewn徠rz lub bezpo鈔ednim s御iedztwie PZ. Niemo磧iwe jest stwierdzenie, 瞠 pilot naruszy PZ je瞠li miejsce obserwacji oddalone jest o oko這 0,5 km od granic tej strefy. Nale篡 pami皻a, 瞠 kara za za przekroczenie PZ jest proporcjonalna do wykroczenia i rzetelny raport w tej kwestji jest bardzo istotny. Je郵i obserwowany balon, “Tw鎩” lub jaki inny, zbli瘸 si na ma貫j wysoko軼i do strefy PZ najlepsz metod oszacowania wysoko軼i lotu jest okre郵enie liczby balon闚 jaka zmie軼i豉by si pomi璠zy koszem balonu a ziemi. Tak oszacowan wysoko嗆 lotu obserwator zg豉sza jako “wielokrotno嗆 wysoko軼i balonu”.

WYSOKO列IOMIERZ
Pkt. 3.7 WYSOKO列IOMIERZ
Ka盥y balon musi by wyposa穎ny w sprawny, cyfrowy lub analogowy wysoko軼iomierz z regulacj ci郾ienia odniesienia. W wysoko軼iomierzu analogowym pe軟emu obrotowi wskaz闚ki na skali powinna odpowiada zmiana wysoko軼i lotu balonu o 1000 metr闚 (lub 1000 st鏕). Ka盥y inny wysoko軼iomierz musi dzia豉 na podobnej zasadzie a jego u篡cie musi by zaakceptowane przez Dyrektora Sportowego. Wysoko軼iomierz powinien by umieszczony w koszu tak, by jego wskazania mog造 by 豉two odczytywane przez obserwatora znajduj帷ego si w koszu. Pomiar wysoko軼i polega na jednoczesnym odczycie wskaza wysoko軼iomierza oraz na odczycie ustawionego ci郾ienia barometrycznego. Obserwator musi zanotowa obie warto軼i za ka盥ym razem gdy odczytuje wysoko嗆, tak przed startem jak i podczas lotu. Je瞠li obserwator leci w koszu, powinien zanotowa wysoko嗆 lotu, za ka盥ym razem, gdy balon znajduje si blisko strefy zakazanej PZ.

PRAWO LOTNICZE 10.14
Przekroczenie przepis闚 lotniczych nie dotycz帷ych regulaminu zawod闚 lub nie przynosz帷ych korzy軼i zawodnikowi nie b璠 karane przez Dyrektora Sportowego, z wyj徠kiem przypadk闚 zniszczenia mienia lub powod闚 do roszcze os鏏 nie zwi您anych z zawodami. Lot po limicie czasu wyznaczonym na karcie konkurencji b璠zie karany 100 pkt. za ka盥 minut lub cz窷 minuty sp騧nienia. Obserwatorzy s zasadniczymi 鈍iadkami wszelkich narusze przepis闚 i musz by zaznajomieni z podstawowymi przepisami prawa lotniczego. Nale篡 pami皻a, 瞠 istniej dwa rodzaje przepis闚 prawa lotniczego. S to przepisy regulaminu dotycz帷e rozgrywanych zawod闚 oraz przepisy lub ich modyfikacje og鏊nego prawa lotniczego, kt鏎e mog by wprowadzone w czasie odprawy do konkurencji. Na og馧, zawody balonowe rozgrywane s w warunkach lot闚 wg VFR - dzie. Warunki VFR zdefiniowane s przez okre郵enie minimalnej widzialno軼i poziomej i podstawy chmur. Loty dzienne ograniczone s w czasie od wschodu do zachodu s這鎍a. Czas ten b璠zie podawany na kartach ka盥ej konkurencji. Nale篡 pami皻a aby w lotach wieczornych zanotowa dok豉dny czas l康owania, poniewa pilot mo瞠 zosta ukarany za l康owanie po zachodzie s這鎍a. Bardzo wa積e jest aby obserwator, na odprawie przed konkurencj, sprawdzi i ustawi czas wg wskaza zegara oficjalnego.

OBSZARY STARTU 9.1 – 9.9
Karta raportu obserwatora zawiera pewn ilo嗆 rubryk, w kt鏎ych nale篡 odnotowa czasy zaobserwowanych wydarze. Pilot i jego za這ga mog by bardzo zaj璚i swoimi czynno軼iami. Obserwator powinien znajdowa si blisko kosza, zachowa czujno嗆 i by gotowym do dzia豉nia. Je瞠li masz ze sob aparat i zamierzasz robi zdj璚ia, upewnij si, 瞠 w 瘸den spos鏏 nie zak堯ci to Twoich czynno軼i, a w szczeg鏊no軼i nie mo瞠 przeszkadza pilotowi. Zapisuj szczeg馧y zdarze co do kt鏎ych masz w徠pliwo軼i, pami皻aj o zaznaczeniu pozycji na mapie i zg這 po powrocie debrieferowi. Pkt.2.2.2 Prawo reprezentowania ogranicza status pasa瞠r闚 w lotach zawodniczych. Obserwator mo瞠 zosta poproszony o zapisanie nazwisk wszystkich os鏏 lec帷ych z wyznaczonym mu pilotem. Je郵i zaistnieje taka konieczno嗆 zostanie to podane na odprawie g堯wnej. Pkt. 12.7 Marker w koszu m闚i, 瞠 markery musz by widoczne w koszu przed startem. Je郵i nie s widoczne, obserwator mo瞠 膨da pokazania marker闚.

9.17 ZEZWOLENIE NA START
Startowy daje ka盥emu zawodnikowi zezwolenie na start komunikuj帷: „Numer....., zezwalam na start”. Zawodnik mo瞠 w闚czas wystartowa w dowolnym momencie, stosuj帷 si przez ca造 czas do instrukcji startowego. Zezwolenie udzielone przez startowego nie zwalnia zawodnika od ca趾owitej odpowiedzialno軼i za spos鏏 wykonania startu, w tym wybranie odpowiedniego momentu rozpocz璚ia wznoszenia, aby unikn望 wszelkich przeszk鏚 i nie przeszkadza innym zawodnikom oraz bezpiecznie kontynuowa lot. Pilot, kt鏎y wystartowa bez zezwolenia, nawet je瞠li zosta這 to spowodowane utrat kontroli nad balonem lub z innego powodu mo瞠 zosta ukarany do 500 pkt. w klasyfikacji generalnej. Je瞠li w ci庵u 30 sekund od otrzymania zezwolenia na start balon nie wystartuje, to zezwolenie mo瞠 zosta anulowane przez startowego. Obserwator powinien upewni si czy startowy umie軼i na karcie obserwatora naklejk (co oznacza, 瞠 start odby si prawid這wo). U篡cie tej procedury zostanie om闚ione podczas Odprawy Obserwator闚.

DEFINICJA CEL紟 (12.1 – 12.2)
DROGI
Pomiary w zawodach b璠 wykonywane zawsze od 鈔odka drogi, nigdy od kraw篹nika czy p這tu.
CELE NA SKRZY烙WANIACH
Celem na skrzy穎waniu jest zawsze punkt przeci璚ia centralnych linii tych dw鏂h dr鏬. Zaleca si aby wyznaczy i oznaczy 鈔odek skrzy穎wania przed rozpocz璚iem jakichkolwiek pomiar闚, najlepiej zanim balon osi庵nie ten cel. Obserwatorzy oczekuj帷y na swoje balony, wcze郾iej ni balony osi庵n sw鎩 cel, powinni wsp鏊nie okre郵i 鈔odek skrzy穎wania i oznaczy go farb aby pomiary odnosi造 si do jednego punktu. Nie zawsze linie namalowane na drodze b璠 rzeczywistym 鈔odkiem skrzy穎wania.
WA烤E CELE
Kierownictwo sportowe zawod闚 opublikuje definicj wa積ych celi na odprawie g堯wnej jak r闚nie informacje dotycz帷e pomiar闚 (dla ekip pomiarowych i obserwator闚). 1. Celem jest skrzy穎wanie centralnych linii dr鏬. Na mapie CEL W terenie Na mapie CEL W terenie 2. Je瞠li cel nie jest jednoznaczny (to znaczy w terenie nie wygl康a tak jak odwzorowano to na mapie) to celem jest punkt przeci璚ia centralnych linii dr鏬, kt鏎e odwzorowano na mapie. Na mapie W terenie CEL 3. W przypadku gdy skrzy穎wanie odzwierciedlone na mapie jako przeci璚ie dw鏂h dr鏬 w rzeczywisto軼i jest przesuni皻e w podobie雟twie do litery „T” to celem b璠zie po這wa odcinka 陰cz帷ego punkty przeci璚ia centralnych linii dr鏬.

Na mapie
W terenie

CEL ZNAK, MARKER i OKRES POSZUKIWA

12.12 POTWIERDZENIE ZNAKU
Po這瞠nie znaku pozostawionego przez zrzucony z balonu marker jest mierzone przez personel zawod闚 lub przez obserwatora. Obowi您kiem za這gi naziemnej jest asystowa obserwatorowi podczas lokalizacji markera i mierzeniu jego po這瞠nia. Obserwator nie ma prawa uda si na poszukiwanie markera samemu.
12.13 OBCHODZENIE SI Z MARKEREM
Nikt poza personelem zawod闚 lub wyznaczonym obserwatorem nie mo瞠 dotyka lub podnosi markera z ziemi.
12.14 OKRES POSZUKIWA
Pilot ma okre郵ony czas na znalezienie markera, liczony od momentu rozpocz璚ia okresu startowego. Marker jest uwa瘸ny za zgubiony, je瞠li nie zosta odnaleziony w limicie czasu. Wyj徠ek stanowi sytuacja gdy Dyrektor Sportowy lub osoba przezmiarach (metry, kroki itd.) d/ Zanotuj pozycje swojego markera wzgl璠em innych marker闚 le膨cych w s御iedztwie i w miar mo磧iwo軼i podaj odleg這嗆 do nich. e/ Zaznacz kierunek do celu i p馧nocy.
POMIAR ODLEGΜ列I TA危
W celu szybkiego wykonania pomiaru t metod potrzebna b璠zie pomoc cz這nka za這gi. Najcz窷ciej pope軟iane b喚dy pomiar闚 t metod to: a/ Nieprawid這wy odczyt podzia趾i na ta鄉ie, w szczeg鏊no軼i gdy ta鄉a posiada dwie podzia趾i – metryczn i calow. b/ Pomylenie ilo軼i od這穎nych miar, przy pomiarach odleg這軼i wielokrotnie d逝窺zych ni d逝go嗆 ta鄉y. Aby unikn望 tego b喚du najlepiej potwierdzi swoje obliczenia z asystuj帷ym cz這nkiem za這gi. W przypadku rozbie積o軼i rezultat闚 pomiar nale篡 powt鏎zy. c/ Koniec ta鄉y na kt鏎ym jest 0 powinien by trzymany przez cz這nka za這gi, Ty odczytuj rezultat na jej drugim ko鎍u.
POMIAR ODLEGΜ列I KROKAMI
Jest to szybka metoda pomiaru lecz obarczona wi瘯szym b喚dem ni pomiar ta鄉. Niekt鏎e zalecenia pozwol zmniejszy ten problem. a/ Ka盥y obserwator przed rozpocz璚iem zawod闚 powinien zmierzy wsp馧czynnik krok闚. Pomiar nale篡 przeprowadzi w rytmie normalnego marszu. b/ nie pozw鏊 i嗆 innej osobie obok Ciebie, to mo瞠 mie wp造w na wynik. c/ Zmierz odleg這嗆 w obu kierunkach i zanotuj oba wyniki. d/ Popro cz這nka za這gi aby liczy kroki z pewnej odleg這軼i. e/ Na szkic wyniki nano w oryginalnych jednostkach miary (kroki), przeliczenia na metry dokona debriefer.
KARTA RAPORTU OBSERWATORA
Po ka盥ym locie obserwator zobowi您any jest do z這瞠nia wype軟ionej karty raportu obserwatora. Poszczeg鏊ne cz窷ci raportu przeznaczone s do zanotowania r騜nych szczeg馧闚 dotycz帷ych lotu. B璠 to rezultaty pomiar闚 zrzuconych marker闚, informacje na temat naruszenia regulaminu, miejsca startu i l康owania. Je瞠li masz k這pot ze zrozumieniem i udzieleniem odpowiedzi na zawarte w formularzu pytania, postaraj si wyobrazi sobie jakiego rodzaju przekrocze regulaminu one dotycz.
INFORMACJE WST襾NE
a/ Nazwisko pilota/numer – znajdziesz na li軼ie startowej i li軼ie przydzia逝 obserwator闚. b/ Numer konkurencji - mo瞠 by od 1 do 5 konkurencji w locie. Konkurencje s numerowane w kolejno軼i od rozpocz璚ia zawod闚. Numer konkurencji znajdziesz na karcie konkurencji. c/ Rejestracja balonu – znajd na pow這ce balonu jego znak rejestracyjny i zanotuj co zobaczy貫. d/ AM/PM i Lecia/Jecha – zaznacz k馧kiem w豉軼iw pozycj.

INFORMACJE STARTOWE (Pkt. 9.1 – 9.22)
a/ W豉軼iciel Publiczny/Otrzymana zgoda w豉軼iciela – za ka盥ym razem gdy pilot planuje start lub wjazd celem spakowania balonu na teren prywatny, powinien zwr鏂i si do w豉軼iciela z pro軸 o zezwolenie na wjazd. Czasem nie jest 豉two stwierdzi czy teren jest w豉sno軼i publiczn czy prywatn. Przyjmuje si, 瞠 teren ogrodzony, ziemia uprawna lub u篡wana w jakichkolwiek celach rolniczych, w陰cznie z pastwiskami, jest w豉sno軼i prywatn. Przypadki budz帷e w徠pliwo嗆, jak boiska, parki itp. b璠 omawiane w czasie Odprawy G堯wnej. Zezwolenie na wjazd na teren prywatny aby wystartowa lub spakowa balon po l康owaniu musi by uzyskane przez pilota lub jego za這g w obecno軼i obserwatora. Procedury w przypadku kiedy wielu pilot闚 stara si o zezwolenie od tego samego w豉軼iciela mog by r騜ne. Ka盥y pilot stara si o zezwolenie indywidualnie lub jeden otrzymuje zgod dla pozosta造ch zawodnik闚. B璠zie to r闚nie om闚ione na Odprawie G堯wnej. Jako obserwator powiniene wsp馧pracowa z za這g w celu otrzymania zezwolenia i rejestruj wydarzenia zgodnie z ich przebiegiem. Po uzyskaniu zezwolenia zapisz nazwisko, adres i telefon w豉軼iciela lub dzier瘸wcy na karcie raportu w rubryce START/L.OWANIE.
b/ Zezwolenie na start – odnosi si tylko do zezwolenia wydawanego przez startowego w czasie startu ze wsp鏊nego miejsca.
c/ Procedura startu – zgodnie z pkt. 9.17.1 regulaminu. d/ Czas startu – musi by odnotowany zar闚no w przypadku startu ze wsp鏊nego pola jak i z miejsc wybieranych indywidualnie. Dok豉dny czas startu (陰cznie z podaniem sekund) jest szczeg鏊nie istotny w konkurencjach „czasowych” (np. minimalny dystans) lub gdy notowany czas startu jest bliski pocz徠ku lub ko鎍a okresu startowego.

INFORMACJE O LOCIE ( Pkt.10.1 – 10.8) Je瞠li zauwa篡sz naruszenie regulaminy przez „Twojego” lub innego zawodnika, masz obowi您ek zanotowa to w odpowiedniej rubryce i poda szczeg馧ow informacj odno郾ie zaistnia貫go faktu w rubryce Spostrze瞠nia obserwatora. Opis zaobserwowanego przekroczenia musi by szczeg鏊nie staranny, powinien zawiera informacje pozwalaj帷e zidentyfikowa pilota lub balon, czas zdarzenia, wsp馧rz璠ne miejsca zdarzenia i miejsca obserwacji a przede wszystkim dok豉dny opis zaj軼ia. Je瞠li zg豉szane informacje dotycz pilota, do kt鏎ego nie zosta貫 przydzielony, opisz to zdarzenie na osobnym arkuszu „Raportu Uzupe軟iaj帷ego”.

INFORMACJE O MARKERACH (Pkt.12.1 – 12.13)
a/ Wsp馧rz璠ne celu – w zale積o軼i od konkurencji mog by okre郵one przez Dyrektora Sportowego lub pilota. W konkurencji „Fly on” pilot morze zadeklarowa cel wst瘼ny jako zabezpieczenie na wypadek utraty markera z poprzedniej konkurencji. Tak deklaracj celu pilot musi osobi軼ie z這篡 na karcie raportu w rubryce Wst瘼na deklaracja celu i opatrzy j podpisem. Obserwatorowi nie wolno wpisa wsp馧rz璠nych celu zamiast pilota nawet je瞠li pokazuje on ten cel na mapie. Ustna deklaracja celu jest r闚nie niewa積a.
b/ Wsp馧rz璠ne rzutu – powinny okre郵a wsp馧rz璠ne miejsca gdzie marker zosta odnaleziony. Wsp馧rz璠ne te mo積a okre郵i wyznaczaj帷 wsp馧rz璠ne punktu odniesienia, do kt鏎ego wykonywa貫 pomiar a nast瘼nie w oparciu o wykonane pomiary dokona kalkulacji wsp馧rz璠nych miejsca rzutu .
c/ Czy widzia貫 l康owanie markera/Czy marker by przesuni皻y – aby odpowiedzie na to pytanie najlepiej je瞠li widzisz jak marker spada na ziemi. Gdy widzisz jak pilot wyrzuca marker ale z powodu przeszk鏚 terenowych nie widzisz jego upadku jednak瞠 znajdujesz go dok豉dnie tam gdzie si spodziewasz, wtedy na drugie pytanie mo瞠sz odpowiedzie „NIE”. W innym przypadku wpisz nie widzia貫m i zg這 debrieferowi szczeg馧y rzutu. Jest to szczeg鏊nie wa積e przy konkurencji Minimalny Dystans, kiedy obserwator nie leci w koszu.

WYRZUCANIE MARKER紟 (Pkt. 12.8) Marker mo瞠 by wyrzucony r瘯 w dowolny spos鏏, chyba 瞠 w konkurencji wymagany jest rzut grawitacyjny.

RZUT GRAWITACYJNY (Pkt. 12.9) Marker musi by kompletnie rozwini皻y w momencie wypuszczenia go z r瘯i pilota. Wst璕a mo瞠 spoczywa w r瘯u osoby wypuszczaj帷ej marker. Tylko si豉 ci捫enia ziemskiego mo瞠 by wykorzystana do zrzutu. 畝dne ruchu poziome markera wzgl璠em kosza nie s dozwolone. Osoba wypuszczaj帷a marker musi sta na pod這dze kosza balonu. Przekroczenie tego przepisu karane jest powi瘯szeniem odleg這軼i o 50 m. w najmniej korzystnym dla zawodnika kierunku. RZUT (markera) Pkt.12.10 Marker musi by przed wyrzuceniem ca趾owicie rozwini皻y. Wst璕a markera mo瞠 spoczywa w r瘯u osoby rzucaj帷ej marker. Do wyrzucania markera nie wolno u篡wa 瘸dnych mechanizm闚. Osoba rzucaj帷a marker musi sta na pod這dze kosza balonu. Przekroczenie tego przepisu b璠zie karane dodaniem 50 m. w najmniej korzystnym kierunku. Je瞠li nie widzia貫 markera spadaj帷ego na ziemi, nale篡 pami皻a, 瞠 zastosowanie znajdzie przepis 12.14 Okres poszukiwa. Rzeczywisty czas odnalezienia markera musi by zapisany w rubryce Czas znalezienia markera. d/ Je瞠li marker by mierzony przez zesp馧 pomiarowy w miejscu szkicu wpisz „ZMIERZONY”.
e/ Czas rzutu markera – wype軟ij tylko je瞠li widzia貫 rzut. Jest to bardzo istotne w konkurencjach gdzie liczy si czas np. Minimalny Dystans lub gdy Kierownik Sportowy okre郵i Okres Pomiarowy.
f/ Szkic miejsca rzutu. Zwr鵵 uwag, 瞠 w miejscu przeznaczonym na szkic oznaczono kierunek p馧nocny. Zorientuj sw鎩 szkic wed逝g tej strza趾i. Szkic musi jasny i czytelny. Powinien odzwierciedla cechy mapy miejsca gdzie wykonano pomiary, odleg這嗆 i kierunek, rodzaj jednostek pomiarowych (kroki, metry itp.). Przy u篡ciu kompasu, podaj kierunek od p馧nocy magnetycznej oraz czy pomiar jest od czy do markera.

INFORMACJE O L.OWANIU (Pkt. 11.1 – 11.5)
a/ Wsp馧rz璠ne – pami皻aj aby wyznaczy wsp馧rz璠ne miejsca l康owania. Mo瞠 to by bardzo istotne gdy miejsce l康owania zast瘼uje rzut markera. Staje si tak gdy pilot wykona L康owanie punktowane lub w przypadku gdy marker zosta zabrany przez osoby postronne zanim wykonano pomiary.
b/ Rodzaj l康owania – zaznacz czy l康owanie mia這 charakter punktowany czy nie punktowany. Wpisz dane w豉軼iciela terenu a w przypadku gdy wyrz康zono jakie szkody opisz z podaniem szczeg馧闚.
INFORMACJE KO哸OWE
a/ Podpis pilota – po wype軟ieniu raportu przez obserwatora pilot ma obowi您ek zapozna si z jego tre軼i a nast瘼nie podpisa go. Podpis pilota stanowi dow鏚, 瞠 zapozna si z raportem ale nie oznacza, 瞠 ca趾owicie zgadza si z jego tre軼i. Je瞠li pilot ma 篡czenie zweryfikowania danych, obserwator musi wsp馧dzia豉 z nim w tym kierunku. Je瞠li pilot chce doda komentarze na arkuszu, musi potwierdzi je podpisem. Nie wolno pozwoli aby pilot dokonywa zmian w raporcie wype軟ionym przez obserwatora. W przypadku gdy pilot kwestionuje wyniki Twojej pracy, nie nale篡 wdawa si w dyskusj lecz poprosi go aby uczestniczy w odprawie po konkurencji. Pilot b璠zie mia mo磧iwo嗆 wyja郾ienia w徠pliwo軼i z komisj s璠ziowsk.
b/ Przybycie do biura zawod闚 – zanotuj czas przybycia do biura zawod闚 z raportem podpisanym przez pilota.
c/ Podpis obserwatora – nie zapomnij podpisa raportu.
d/ Nazwisko i podpis Debriefera – wype軟i debriefer na zako鎍zenie odprawy.

LISTA KONTROLNA CZYNNO列I OBSERWATORA

1. PO PRZYBYCIU I REJESTRACJI Przygotowa map zawod闚. Zaznaczy Obszar Rozgrywania Konkurencji. Zaznaczy Obszar Poza Granicami Pomiar闚. Zaznaczy czerwonym i 鄴速ym kolorem strefy zakazane (PZ). Zaznaczy inne strefy limitowane. Poszuka gdzie znajduje si Oficjalna Tablica Og這sze. Zapozna si z lokalizacj wa積ych miejsc (sala odpraw, posi趾i itp.). Sprawdzi sw鎩 wsp馧czynnik krok闚. Sprawdzi czas i miejsce odprawy dla obserwator闚 i Odprawy G堯wnej.
2. PRZED ODPRAW Sprawdzi czas odprawy obserwator闚 przed konkurencj. Przyby na odpraw na czas. Sprawdzi czy masz ca貫 niezb璠ne wyposa瞠nie. Sprawdzi numer startowy pilota przydzielonego Tobie. 3. W CZASIE ODPRAWY Odszuka swoje miejsce. Odebra arkusze raportu i konkurencji. Uaktualni swoj map. Przeczyta przepisy dla danej konkurencji. Sprawdzi sw鎩 zegarek. Upewni jaka jest dozwolona metoda rzucania markerem. Zanotowa czas dozwolony na poszukiwania.
4. PO ODPRAWIE Pod捫a z pilotem na miejsce startu.
5. NA MIEJSCU STARTU Upewnij si, 瞠 uzyskano zgod w豉軼iciela terenu, zapisz jego nazwisko i adres. Zanotowa ustawienie ci郾ienia barometrycznego. Upewni si, 瞠 pilot zgadza si z wyznaczonym przez Ciebie miejscem na mapie. Sprawdzi czy markery s w koszu balonu. Notowa czasy na karcie raportu obserwatora.
6. W SAMOCHODZIE Nigdy nie kierowa pojazdem. Zajmowa miejsce przy oknie. Ograniczy rozmowy do minimum. Zna swoj aktualn pozycj na mapie. Obserwowa zrzuty marker闚, naruszenia PZ-t闚 i limit闚 wysoko軼i, dotkni璚ia ziemi koszem. Zanotowa szczeg馧y zrzutu marker闚.
7. W KOSZU BALONU Ograniczy rozmowy do minimum. Zaznacza pozycje na mapie, ale nie prowadzi nawigacji za pilota. Obserwowa PZ-ty, limity wysoko軼i, dotkni璚ia ziemi koszem itp. Dok豉dnie zaznaczy na swojej mapie zrzuty marker闚, dotkni璚ia ziemi, naruszenia PZ i limit闚 wysoko軼i oraz zanotowa czas. Przygotowa papier do szybkiego wykonania szkicu. Wskazywa linie wysokiego napi璚ia oraz inne balony w powietrzu.
8. POMIAR ZNAKU Pierwszy obserwator zaznacza cel na skrzy穎waniu. Sprawdzi numer, kolor markera i zapisa czas odnalezienia. Zaznaczy farb miejsce i namalowa numer startowy na ziemi. Zdecydowa czy wyznaczasz wsp馧rz璠ne, czy wykonujesz pomiar do celu. Je瞠li na celu jest zesp馧 pomiarowy sprawdzi czy marker zosta zmierzony. Schowa markery do swojej torby.
9. KIEDY ROBI SZKICE MAPY Je瞠li wsp馧rz璠ne startu, l康owania lub znaku s potrzebne do obliczenia rezultatu. Je瞠li miejsce startu lub l康owania narusza strefy lub przepisy zawod闚.
10. JAK ROBI SZKIC Wyznaczy charakterystyczny punkt w terenie odzwierciedlony r闚nie na mapie. Zaznaczy odleg這軼i i jednostki miary. Wszystkie pomiary na szkicu wykona pod k徠em prostym. Wyznaczy kierunek p馧nocny i kierunek do celu. Zaznaczy wsp馧rz璠ne startu i l康owania. Opisa wszystko (droga, marker, cel l康owanie itp.). Zaznaczy k徠 albo namiar je瞠li jest to potrzebne. Zaznaczy pobliskie markery lub balony znajduj帷e si na ziemi.
11. PRZED ODPRAW PO LOCIE Wype軟i sw鎩 raport zako鎍zy szkice. Poprosi pilota o sprawdzenie wsp馧rz璠nych i po przeczytaniu raportu z這瞠nie podpisu.
12. NA ODPRAWIE Upewni si, 瞠 debriefer odbieraj帷y raport nie pope軟ia b喚d闚. Sk豉da raport tylko z fakt闚 zaobserwowanych osobi軼ie. Wyja郾i wszystkie w徠pliwo軼i przed opuszczeniem odprawy.
13. KARDYNALNE B犵Y Niedok豉dna znajomo嗆 regulaminu. Dyskusja nad regulaminem z pilotem lub cz這nkami za這gi. Utrata orientacji na mapie. Prowadzenie rozm闚 w nieodpowiednim czasie. Odgrywanie roli cz這nka za這gi. Wtr帷anie si do decyzji, kt鏎e nale膨 do zawodnika. Brak obrony swoich racji. Doprowadzenie do sytuacji gdy Dyrektor Sportowy jest zmuszony wykonywa prac za obserwatora.

OBOWI╴KI OBSERWATORA – PODSUMOWANIE
OBOWI╴KIEM OBSERWATORA JEST:
1. Dok豉dnie zna i rozumie przepisy regulaminu.
2. Uczestniczy w Odprawie G堯wnej przed zawodami.
3. Uczestniczy w odprawie obserwator闚 przed konkurencj.
4. Uczestniczy w odprawach przed konkurencj.
5. Przestudiowa kart konkurencji.
6. By obecnym przy starcie aby notowa szczeg馧y zdarze.
7. Lecie w koszu lub pod捫a w poje寮zie poszukiwawczym zgodnie z decyzj pilota (nigdy nie prowad pojazdu)
8. Zmierzy i oznaczy pozycj markera.
9. Notowa wszystkie przekroczenia w czasie lotu i ewentualne przekroczenia balon闚 znajduj帷ych si w s御iedztwie.
10. Pomaga pilotowi i za這dze w utrzymaniu dobrych stosunk闚 z w豉軼icielami ziemi i publiczno軼i.
11. Po locie zg這si si jak najszybciej do biura zawod闚 z wype軟ionym raportem.
12. Zwin望 markery.
13. Przyby na odpraw.
Wygenerowano w sekund: 0.01 2,704,652 Unikalnych wizyt